제가 알기로는 all season tire 가 all terrain tire 보다는 겨울 빙판길에서 그립력이 더 뛰어난 걸로 알고 있습니다. 물론 겨울에는 스노우타이어가 최고이나 여러가지 이유로 all season 이랑 all terrain 중 하나를 선택해야 한다면 눈길 빙판길에서는 all season 이 더 나은 선택일꺼에요. 하지만 본인의
차 스탁 타이어가 all terrain tire라면 아마 좀 더 오프로드 성향이 강한 SUV로 생각되는데 오프로드 안 가시면 all season이 확실한 답인것 같네요
On the ice we found no significant difference between the two tire types. This underscores the reality of the three-peak mountain snowflake Severe Snow Service test, which does not evaluate ice traction. But on packed snow we found the Highway All-Season tire provided better traction than the all-terrain tire. Acceleration traction was fairly close, but the difference became greater and more obvious when trying to stop or especially turn our test vehicle. We did not have an opportunity to test the deep snow traction differences between these tires, where the digging potential of the more aggressive all-terrain tire may begin to claw back some of its deficit to the Highway All-Season tire.
빙판에서는 올터레인이 낫다.
단단한 눈길(packed snow)에서는 올시즌이 낫다.
깊은 눈에서 테스트는 안해봤지만 트레드 패턴때문에 올터레인이 나을 가능성이 높다.
스노우 타이어가 아닌 다음에야 빙판길에서 아주 큰 차이는 없는거 같으니 돈 절약하고 싶으시면 일단 지금거 쓰시면 될거 같습니다.
오프로딩에 전혀 관심이 없으신 분이면 나중에 바꿀 때 올시즌이 연비도 약간(3%) 정도 나으니 바꾸셔도 좋을거 같네요.